Οι 10 δεξιότητες που θα αναζητά κάθε εταιρεία μέσα στο 2020

NEWSROOM
κορωνοϊός
Φωτογραφία: Shutterstock

Πριν από 25 χρόνια η απουσία γνώσης χειρισμού ηλεκτρονικού υπολογιστή δεν είχε καμία απολύτως σημασία στην εύρεση εργασίας. Τώρα, όμως, θεωρείται αυτονόητη. Και καθώς ο κόσμος εξελίσσεται προκειμένου να «αγκαλιάσει» την 4η βιομηχανική επανάσταση, τα πάντα αλλάζουν όπως και στον χώρο εργασίας. Και το εργατικό δυναμικό πρέπει να προσαρμοστεί στις νέες ανάγκες και απαιτήσεις.

Μάλιστα σε πέντε χρόνια από τώρα, το 35% των δεξιοτήτων που θεωρούνται ουσιαστικές σήμερα, θα θεωρούνται αυτονόητες, με άλλα χαρακτηριστικά να απαιτούνται πλέον, σύμφωνα με το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ. Και παρόλο που δεν είμαστε σε θέση να προβλέψουμε το μέλλον, σίγουρα μπορούμε να ρίξουμε μια ματιά σε αυτές τις δεξιότητες που θα θεωρούνται πολύ σημαντικές και τις οποίες θα ζητά κάθε εταιρεία που σέβεται τον εαυτό της, στο κοντινό μέλλον και δη στο 2020.

Οι 10 σημαντικότερες δεξιότητες για τους εργαζόμενους του 2020 (και κάποιες έξτρα)

Γνώση ανάγνωσης δεδομένων

Τα δεδομένα έχουν καταστεί το σημαντικότερο πλεονέκτημα κάθε εταιρείας και θεωρούνται το «καύσιμο» της 4ης βιομηχανικής επανάστασης. Οι εταιρείες που δεν χρησιμοποιούν αυτά τα «καύσιμα», αναπόφευκτα δεν θα προχωρήσουν προς το μέλλον. Έτσι, προκειμένου να καταστήσουν τα δεδομένα πολύτιμα, οι εταιρείες πρέπει να προσλαμβάνουν άτομα που γνωρίζουν πώς να διαβάζουν τα δεδομένα αλλά και που έχουν και τις ικανότητες να μετατρέπουν τα δεδομένα σε επιχειρηματική αξία.

Κριτική σκέψη

Δεν υπάρχει έλλειψη πληροφοριών και δεδομένων, αλλά τα άτομα που έχουν την ικανότητα να διακρίνουν ποιες πληροφορίες είναι αξιόπιστες μέσα από το πλήθος των πληροφοριών – πολλές εκ των οποίων είναι παραπληροφόρηση – όπως τα fake news, η προπαγάνδα αλλά και άλλα, θα είναι σημαντικά για την επιτυχία μιας εταιρείας. Η κριτική σκέψη δεν σημαίνει πως πρέπει να είναι αρνητική – έχει να κάνει με την ικανότητα αντικειμενικής αξιολόγησης των πληροφοριών και του τρόπου με τον οποίο πρέπει να χρησιμοποιηθούν ή ακόμη και αν πρέπει να τις πιστέψει κάποια εταιρεία. Οι εργαζόμενοι που είναι ανοιχτόμυαλοι και μπορούν να κρίνουν την ποιότητα των πληροφοριών που καθημερινά βομβαρδίζουν τον κόσμο, σίγουρα θα εκτιμηθούν ιδιαιτέρως από τις εταιρείες.

Τεχνικές δεξιότητες

Οι τεχνικές δεξιότητες θα απαιτούνται από τους εργαζόμενους σε κάθε σχεδόν εργασία καθώς τα ψηφιακά εργαλεία χρησιμοποιούνται όλο και πιο συχνά. Τεχνητή νοημοσύνη, Internet of Things, εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα, ρομποτική, blockchain και άλλα θα γίνουν μέρος της καθημερινής εμπειρίας κάθε εργαζόμενου, είτε πρόκειται για έναν εργάτη σε εργοστάσιο είτε για έναν υπάλληλο σε δικηγορικό γραφείο. Επομένως, οι άνθρωποι όχι μόνο θα πρέπει να είναι άνετοι με τα εργαλεία αυτά, αλλά θα πρέπει να αναπτύξουν και δεξιότητες για να μπορούν να εργαστούν με αυτά. Η εξοικείωση με αυτές τις τεχνολογίες και τις σχετικές τεχνικές δεξιότητες θα απαιτούνται για κάθε εργασία, από έναν κομμωτή μέχρι και έναν λογιστή.

Προσαρμοστικότητα και ευελιξία

Όσο πιο γρήγορα αλλάζει ο κόσμος, ο χρόνος ζωής των δεξιοτήτων μειώνεται συνεχώς. Ως εκ τούτου, οι άνθρωποι θα πρέπει να μαθαίνουν νέες δεξιότητες καθ’ όλη τη διάρκεια της σταδιοδρομίας τους και να ξέρουν ότι θα πρέπει να προσαρμόζονται σε κάθε αλλαγή. Σημαντικό είναι να κατανοήσει κανείς ότι κάτι που μέχρι χθες «δούλευε» δεν είναι απαραιτήτως και η καλύτερη στρατηγική για το αύριο, επομένως είναι πολύ σημαντικό ο καθένας να παραμένει ανοιχτός στις νέες δεξιότητες και στις νέες ιδέες και τρόπους.

Δημιουργικότητα

Ανεξάρτητα από το πόσες μηχανές λειτουργούν δίπλα μας, οι άνθρωποι εξακολουθούν να είναι καλύτεροι όσον αφορά στην δημιουργικότητα. Είναι σημαντικό να απασχολούνται δημιουργικοί άνθρωποι από εταιρείες για να επινοούν, να φαντάζονται νέα πράγματα και να ονειρεύονται ένα καλύτερο αύριο. Οι εργασιακοί χώροι του αύριο θα απαιτούν νέους τρόπους σκέψης και η ανθρώπινη δημιουργικότητα είναι ζωτικής σημασίας για την πρόοδο.

Συναισθηματική νοημοσύνη (EQ)

Ένας άλλος τομέας στον οποίο οι άνθρωποι είναι καλύτεροι από τα μηχανήματα είναι η συναισθηματική νοημοσύνη – η ικανότητά μας να γνωρίζουμε, να ελέγχουμε και να εκφράζουμε τα συναισθήματά μας και τα συναισθήματα των άλλων. Αυτή η ικανότητα είναι σημαντική όσο υπάρχουν άνθρωποι στο εργατικό δυναμικό, καθώς επηρεάζει κάθε αλληλεπίδραση που έχουμε μεταξύ μας.

Πολιτιστική νοημοσύνη και πολυμορφία

Οι εταιρείες είναι ολοένα και πιο ποικίλες και οι αποτελεσματικοί εργαζόμενοι πρέπει να μπορούν να σέβονται τις διαφορές και να συνυπάρχουν με ανθρώπους διαφορετικής φυλής, θρησκείας, ηλικίας, φύλου ή σεξουαλικού προσανατολισμού. Επίσης, οι επιχειρήσεις πλέον λειτουργούν σε διεθνή σύνορα, κάτι που σημαίνει ότι είναι σημαντικό οι εργαζόμενοι να σέβονται άλλους πολιτισμούς, γλώσσες, πολιτικές και θρησκευτικές πεποιθήσεις. Οι εργαζόμενοι με ισχυρή πολιτιστική νοημοσύνη και άτομα που μπορούν να προσαρμοστούν στις νέες αυτές απαιτήσεις, αποτελούν καθοριστικό παράγοντα για την ανάπτυξη πιο ολοκληρωμένων προϊόντων και υπηρεσιών για μία εταιρεία.

Ηγετικές δεξιότητες

Οι ηγετικές δεξιότητες θα είναι πρωταρχικής σημασίας όχι μόνο για όσους βρίσκονται στην κορυφή μιας παραδοσιακής εταιρικής ιεραρχίας, αλλά ακόμη και για όλους τους εργαζόμενους. Στο μέλλον θα υπάρχουν περισσότερα άτομα που θα βρίσκονται σε θέσεις λήψης αποφάσεων, ανεξαρτήτως εάν θα ηγούνται ομάδες εργασίας ή ολόκληρα τμήματα. Η κατανόηση του πώς να εμπνεύσεις και να βγάλεις τον καλύτερο εαυτό ενός ατόμου μέσα σε ένα ποικίλο εργατικό δυναμικό, απαιτεί ισχυρές ηγετικές ικανότητες.

Η κρίση και η λήψη πολύπλοκων αποφάσεων

Τα μηχανήματα ενδέχεται να είναι σε θέση να αναλύουν τα δεδομένα με ταχύτητα και σε βάθος που είναι αδύνατον να κάνουν οι άνθρωποι, αλλά πολλές αποφάσεις σχετικά με πώς πρέπει να αξιοποιούνται οι πληροφορίες που παρέχονται από τις μηχανές, πρέπει να γίνονται ακόμη από τους ανθρώπους. Όσοι λοιπόν, είναι σε θέση να αξιοποιούν τις πληροφορίες από τα δεδομένα, εξετάζοντας τον τρόπο με τον οποίο οι αποφάσεις μπορούν να επηρεάσουν την ευρύτερη κοινότητα, συμπεριλαμβανομένων των ηθικών επιπτώσεων, είναι σημαντικά μέλη της ομάδας. Επομένως, ακόμη και αν τα δεδομένα υποστηρίζουν μια απόφαση, ο άνθρωπος θα είναι αυτός που θα σκεφτεί πώς μια απόφαση μπορεί να επηρεάσει άλλους τομείς της επιχείρησης, συμπεριλαμβανομένων των εργαζομένων της.

Συνεργασία

Στην αναζήτηση εργαζομένων στην 4η βιομηχανική επανάσταση, οι εταιρείες θα δίνουν έμφαση σε δεξιότητες που είναι ανθρώπινες, όπως η συνεργασία και οι ισχυρές διαπροσωπικές δεξιότητες. Θα θέλουν οι εργαζόμενοί στην ομάδα τους να μπορούν να αλληλεπιδρούν καλά με τους άλλους και να βοηθούν την επιχείρηση να προχωρά συλλογικά.

Εκτός όμως από τις παραπάνω δεξιότητες που θα αναζητά κάθε εταιρεία στην 4η βιομηχανική επανάσταση, υπάρχουν πολλές ακόμη που θα κάνουν τους ανθρώπους πιο επιτυχημένους στο μέλλον, συμπεριλαμβανομένης της διαχείρισης χρόνου – ιεραρχίας, την διαχείριση του άγχους και την ικανότητα να «αγκαλιάζουν» την κάθε αλλαγή. Αυτοί οι άνθρωποι που δεν διστάζουν να πειραματιστούν και να μάθουν από τα λάθη τους, έχοντας ταυτόχρονα ένα αίσθημα περιέργειας, θα είναι ιδιαίτερα πολυπόθητοι στην 4η βιομηχανική επανάσταση.

ΣΧΕΤΙΚΑ